Airco in oudere auto onbetaalbaar
Garageklant dupe van prijsexplosie koudemiddel
Vlak voor de vakantie is het misschien verstandig om de airco van de auto nog even te laten controleren om straks fris en fruitig achter het stuur te zitten tijdens de lange rit. Maar pas op als je een oudere auto hebt, vraag eerste even bij de garage wat het kost.
Enkele jaren geleden betaalde je voor een aircocheck zeventig euro, inmiddels ben je meer dan het dubbele kwijt. ,,Een drama”, zegt een garagemedewerker die een klant voorbereidt op de rekening. “Uiteindelijk is helaas de eindgebruiker, de automobilist de dupe, aldus een woordvoerder van leverancier Linde Gas.
Verdubbeld
Reden is de prijsexplosie van het koudemiddel R-134a dat voor de airco van auto’s van voor 2011 wordt gebruikt. Een zoektocht naar de prijsontwikkeling leert het volgende: in 2016 kostte een fles van twaalf kilogram nog 79,50 euro. Een jaar later was dat meer dan verdubbeld naar 185 euro. Inmiddels is de prijs opgelopen tot boven de 500 euro per fles.
Op websites van leveranciers staan geen prijzen meer vermeld bij het product, vanwege de bijna dagelijkse prijsstijgingen. Van Dorland Garage in Vlaardingen rekende in april van dit jaar 520 euro voor zo’n fles. Waarschijnlijk is de prijs nu hoger. De verwachting is zelfs dat hij over enkele maanden de 900 euro aantikt.
“Heel goed mogelijk”, zegt Andy Speelmeijer van Linde Gas in Rotterdam. Welke prijs zijn bedrijf nu rekent, kan hij niet precies zeggen. “Ga maar uit van tussen de 500 en 600 euro voor een fles van tien kilo.”
In de garage moet de klant diep in de buidel tasten voor onderhoud van het aircosysteem, ooit aangeprezen als instrument voor veilig rijden (ruiten die niet beslaan, verhoogde fitheid achter het stuur).
EU-regelgeving is erop gericht de productie van dit type koudemiddel uit te bannen, om milieuredenen. Dit geschiedt door gefaseerd productiebeperkingen op te leggen. Dus het aanbod daalt, terwijl de vraag gelijk blijft. Zo wordt schaarste gecreëerd en dat drijft de prijs op.
Manipulatie
De prijsstijgingen lijken sterker dan de productiebeperkingen. Slaan marktpartijen via manipulatie geen slaatje uit de schaarste ten koste van de consument? Speelmeijer kent deze onderbuikgeluiden, maar zegt niet te weten of dit echt het geval is.
Het koudegas R-134a versterkt het broeikaseffect. Het gas heeft een GWP-waarde (global warming potential) van 1430. De opvolgers van het middel hebben waardes van slechts 4 of zelfs 1, een enorm verschil dus. Door het schaarstebeleid zal airco praktisch onbetaalbaar worden. Alternatief: ouderwets de raampjes open, of een andere auto kopen. Ombouwen van het systeem is duur en dus geen optie. Dat geldt overigens ook voor andere (niet-mobiele) aircosystemen die op R-134a draaien, zoals voor klimaatbeheersing in gebouwen. Ook daarvan zullen de kosten flink blijven stijgen.
HMC, 19 juni 2018
INTERESSANTE LINKS
SCHAKEN
hsghilversum.nl
KRANTEN
gooieneemlander.nl