Alcoholwet
In de eerste weken van juli kochten ‘we’ veel minder drank. Maar het is te vroeg om vast te stellen dat dit het effect is van de aanscherping van de Alcoholwet per 1 juli van dit jaar. Schijn bedriegt.
Leer ons de hamstergrage Nederlander kennen. Die kocht waarschijnlijk nog nooit zoveel wijn en bier als in de maand juni, om nog te kunnen profiteren van de kortingsacties (1 + 1 fles wijn gratis, een krat premium bier voor 9,99 euro).
Deze stuntprijzen zijn in de nieuwe wet niet meer toegestaan. Uit marktonderzoek blijkt dat de verkopen in juni met 32 procent stegen, in enkele regio’s zelfs met 70 procent. Dat na 1 juli de verkopen daalden (met ongeveer 20 procent) is vooral het gevolg van het opdrinken van de strategische voorraad thuis.
De nieuwe wet beoogt problematisch drankgedrag (meer dan 21 glazen per week ondermijnt de gezondheid, voor vrouwen geldt 14 glazen) te beperken, vooral onder jongeren. Deskundigen stellen dat hogere prijzen tot een lagere consumptie kunnen leiden.
Maar leer ons de marketingmensen kennen. 1 + 1 gratis mag niet meer voor sterke drank. Door een verlaging van de vaste prijs plus de toegestane korting van maximaal 25 procent is nog steeds sprake van stuntprijzen.
Roulerende bieraanbiedingen in de supermarkten zijn nu slechts 3 euro duurder dan vóór 1 juli. Mocht het nodig zijn, worden vast cadeautjes (gratis glas, gratis bezorging) in stelling gebracht.
Het dozenvoordeel van zes flessen wijn bij een marketinggedreven slijterijketen, waarvan de naam ook een vorm van 1+1 is, valt maar een paar euro lager uit.
De financiële pijn is te klein om er een slok minder om te drinken. De wet is een wassen neus, hooguit een begin en zou een mooi moment kunnen zijn om alcoholvrij te gaan promoten.
Maar leer ons de retailers kennen. Vóór 1 juli draaide alcoholvrij mee in stuntaanbiedingen en deed een krat 0.0 minder dan een tientje. De stunts, niet onder de nieuwe Alcoholwet vallend, zijn nu vaak minder aantrekkelijk dan vóór 1 juli, op een enkel geval (7,60 euro) na.
Wil de overheid via prijssturing het alcoholgebruik terugdringen – reden genoeg voor – dan zijn minimumprijzen nodig, zoals in Schotland. Bijvoorbeeld krat bier 20 euro. . Wie slim shopt, koopt nu nog een krat voor 6,50 euro.
Maar leer ons de politiek kennen. Voor zo’n impopulaire maatregel ontbreekt het lef.
Mediahuis, Regionale Dagbladen, Commentaar 07-08-2021
INTERESSANTE LINKS
SCHAKEN
hsghilversum.nl
KRANTEN
gooieneemlander.nl