Zin en onzin van Blue Monday
Gaat het weer een beetje, ook zo’n beroerde dag gehad gisteren? Of was het net zo’n januarimaandag als die van vorige week of van volgende week? In elk geval was het gisteren Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Althans, dat moeten we geloven sinds 2005. In dat jaar werd Blue Monday bedacht door een Brits reclamebureau met als doel de mensen te laten geloven dat ze dringend toe zijn aan een break . De volgende stap is dat ze snel een reis gaan boeken. Kassa!
Cliff Arnall, een omstreden Britse psycholoog – sommigen spreken van de Britse Diederik Stapel – verbond zijn naam aan Blue Monday, waarmee de meest deprimerende dag, de derde maandag van januari, een wetenschappelijke status moest krijgen.
De timing is natuurlijk goed: de feestdagen zijn achter de rug, buiten is het koud en guur, de lente is nog ver weg, de goede voornemens zijn geflopt. Voldoende redenen om je depri te voelen, maar voor een geslaagde commerciële exploitatie is er nóg een belangrijk gegeven: het januarisalaris komt eraan.
Er zijn – terecht – weinig mensen die in Blue Monday geloven, maar toch spelen bedrijven op het fenomeen in. Ze gooien er aan de vooravond van Blue Monday graag een onderzoekje tegenaan, met als meest dankbare doelgroep: vrouwen.
Zuivelproducent Optimel liet Intomart GfK een onderzoek doen onder 500 Nederlanders. Conclusie: bijna de helft van alle vrouwen in Nederland vindt eigenlijk dat ze te veel van zichzelf moeten, van de mannen blijkt daar slechts 20 procent last van te hebben. Weinig subtiel adviseert Optimel vrouwen Blue Monday te zien als ideaal startpunt om ‘minder streng voor jezelf te zijn’. ‘Genieten zónder schuldgevoel’, door de inhoud van zo’n flesje weg te klokken dus.
Etos liet, ook gerelateerd aan Blue Monday, onder 800 vrouwen een onderzoek rond de thema’s fit en gezond uitvoeren. Conclusie: bijna de helft (46 procent) van de Nederlandse vrouwen sport niet, huishoudelijke verplichtingen slokken te veel tijd van vrouwen op. Uiteraard komt Etos met tips hoe je ,,door slim te zijn en creatief te denken” weer fit kunt worden. Via de tips word je onder meer naar de website met aanbiedingen van potjes vitamines geleid.
Brancheorganisatie van de zonnestudio’s Samenwerking Verantwoord Zonnen (SVZ) grijpt Blue Monday aan om te wijzen op het belang van een gezonde dosis zonlicht.
Het bedrijf Goodlite Lichttherapie bezorgde Nederland gisteren ter gelegenheid van Blue Monday zelfs een Europese primeur: de Re-Timer lichttherapiebril. Dit is een draagbaar brilmontuur met geïntegreerde lampjes die speciaal zacht groen licht uitstralen om gezondheidsklachten als winterdepressie, slaapproblemen, vermoeidheid en jetlag tegen te gaan. Nederland is het eerste Europese land waar de in Australië ontwikkelde lichttherapiebril wordt geïntroduceerd. Lichttherapie maakt onderdeel uit van de reguliere geneeskunde en wordt aanbevolen in officiële behandelrichtlijnen van artsen, meldt het bedrijf.
Blue Monday is natuurlijk flauwekul, maar aandacht voor de gezondheid ondermijnende wintermaanden is op zich natuurlijk wel zinvol. Volgens recent wetenschappelijk Noors onderzoek is er mogelijk een verband tussen griep en een tekort aan vitamine D. Volgens de studie nemen de infectie- en sterftecijfers bij onderzochte griepepidemieën toe op het moment dat de blootstelling aan de zon (en daardoor de aanmaak van vitamine D) afneemt. Bijzonder duidelijk zijn de seizoengebonden verschillen bij het aantal sterfgevallen aan het licht gekomen. In de winter, wanneer het tekort aan Vitamine D het grootst is, ligt het aantal sterfgevallen volgens de Noorse studie 20 tot 600 keer hoger dan bij een zomerepidemie. In de studie raadpleegden de wetenschappers van de universiteit in Oslo de gegevens over griepepidemieën in Zweden, Noorwegen, de VS, Singapore en Japan. Ze vergeleken per maand de infectie- en sterftecijfers met de sterkte van de uv-straling van het zonlicht.
HMC, 22 januari 2013
INTERESSANTE LINKS
SCHAKEN
hsghilversum.nl
KRANTEN
gooieneemlander.nl