Schaken in reclame een vechtsport
Met zijn toernooizege in Wijk aan Zee verdient Magnus Carlsen de hoofdprijs van 10.000 euro. Daar komt het startgeld bij, vermoedelijk een veel hoger bedrag. Carlsen is een veelverdiener, hij duikt ook steeds vaker op in commercials. Al langer is hij verbonden aan het modemerk G-Star RAW.
Op dit moment figureert hij als hardhitter in een reclamefilmpje voor de nieuwe Porsche 911, te zien op de Amerikaanse tv en in de bioscoop. Samen met tennisster Maria Sjarapova en bokser Muhammad Ali (door acteurs gespeeld).
De regisseurs van G-Star en Porsche kiezen in de filmpjes gelukkig voor een klassieke schaakklok met het vlaggetje dat in tijdnood als een guillotine dreigt te vallen. De schaakwereld is inmiddels overgestapt op een digitaal uurwerk, functioneler maar minder spannend.
In de visie van de reclamemakers van nu is schaken een vechtsport met kracht en dynamiek. Vroeger werden schaakelementen in reclame-uitingen gebruikt als symbolen van strategische bedachtzaamheid en soliditeit, waarmee vooral banken betrouwbaarheid suggereerden. Huichelaars. Schaken is een zuiver spel, waarin je keihard wordt afgerekend op je fouten. Bankiers waren helemaal geen schakers maar speelden in het casino, in de wetenschap dat ze bij verlies hun inleg terug zouden krijgen van de belastingbetaler.
HMC, sport, 1 februari 2016
INTERESSANTE LINKS
SCHAKEN
hsghilversum.nl
KRANTEN
gooieneemlander.nl