Microtargeting kiezers
De telecratie, een vaak bekritiseerde vorm van democratie waarin het succes van politieke leiders wordt bepaald door hoe zij op televisie overkomen, is achterhaald. Er dient zich een nieuw fenomeen aan: de datacratie. Hierin worden kiezers individueel benaderd, afhankelijk van de persoonlijkheidstypes waarin zij zijn onderverdeeld, zonder hiervan enig besef te hebben.
Donald Trump dankt zijn verkiezingszege mede aan de combinatie van big data, psychometrie en micro-targeting (gericht benaderen) van kiezers. Ook de Brexit is er door beïnvloed. Nou ja, dat wordt beweerd in een recente stroom publicaties. Te bewijzen is het natuurlijk niet. Vast staat wel dat big data, de enorme hoeveelheid online opgeslagen gegevens, een steeds grotere rol gaan spelen, in en buiten de politiek.
Trump en Brexit-voorvechter Farage hebben gebruik gemaakt van Cambridge Analytica. Witte Huis-strateeg Steve Bannon is directielid bij dit in Londen gevestigde bedrijf. Cambridge Analytica werkt met een eenvoudig model om iemands persoonlijkheid in kaart te brengen, simpelweg aan de hand van likes op Facebook. Verontrustend dat politici hiermee stembusgedrag manipuleren. Ook het gemak waarmee mensen – op het oog onschuldige – informatie prijsgeven, baart zorg.
HMC, Zwart-wit, 14 februari 2017
INTERESSANTE LINKS
SCHAKEN
hsghilversum.nl
KRANTEN
gooieneemlander.nl