Groente als snoep in emmers
Snoep verstandig, eet een appel is een bekende slogan uit de jaren zeventig. Gericht op ouders die hun kinderen moesten stimuleren om minder snoep en meer fruit te eten. Uit zorg voor kindergebitten die te lijden hadden onder te veel snoep.
Nu dient een moderne opvolger zich aan: snoepgroente. De opkomst van de snacktomaatjes, minikomkommers en dwergpaprika’s lijkt onstuitbaar. Snoep verstandig, snack een tomaatje. Niet voor een goed gebit maar om overgewicht te bestrijden.
Op de groenteafdeling van Albert Heijn struikel je bijkans over de plastic emmers met groente en fruit die de klant toelachen met kreten als ‘snack me’, ‘enjoy me’. Gevuld met kleine tomaatjes, oranje dwergpaprika’s en komkommers niet groter dan augurken.
Voortdurend breidt de Zaanse grootgrutter het assortiment uit. Er zijn ook al loofloze radijsjes hapklaar in emmers gesignaleerd. En in aanloop naar Sinterklaas duiken plastic containers met kleine appels op en mini-mandarijntjes (‘van Sint Mandarijntje’). Ook Lidl pakt uit met kinderappels en -mandarijnen.
In tegenstelling tot andere supermarktketens is het productaanbod van AH onpersoonlijk, zonder een label met een of meer persoonsnamen.
Bij de Lidl kom je minigroente en -fruit tegen onder de merknaam Frank & Jan. Bij Jumbo en Plus liggen Fred & Ed in de schappen. Producten die minder suiker en geen zoetstoffen bevatten. Fred & Ed begon met tubes broodbeleg: chocopasta, pindakaas. Later is het snoepfruit toegevoegd, in samenwerking met telersorganisatie The Greenery.
Maar de bedenkers van de snoepgroente komen uit het Westland.
Tomatentelers Jos van Mil en Ab van Marrewijk van Greenco in Honselersdijk kwamen jaren geleden op het idee van een tomaat als snoepje voor kinderen. Ze ontwikkelden in 2005 de Tommies, het type snacktomaatje dat nu in alle supermarkten ligt. Met in het achterhoofd dat de Tommies een wapen zouden kunnen zijn in de strijd tegen jeugdobesitas. Greenco levert zijn Tommies aan de supermarkten van Vomar, Deen, Hoogvliet, Dirk en Deka. De uitrol naar het buitenland is inmiddels in volle gang.
Innovatief, maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaam. Hiermee begeleiden telers en retailers hun inspanningen op dit gebied, deels zeker niet ten onrechte. Maar er zijn ook kanttekeningen te plaatsen. Want hoe duurzaam zijn de plastic verpakkingen?
Wat verder opvalt, is dat de mini’s die de jeugd tot gezond moeten aanzetten, zoet zijn. Te zoet, dat was destijds ook aanleiding tot de tegencampagne: Snoep verstandig, eet geen appel. Het suikergehalte van nieuwe appelsoorten was zo sterk toegenomen dat een appel volgens Britse tandartsen net zo slecht was voor een gebit als snoep.
De tendens dat groente zoeter wordt, zet nog steeds door. Volgens telers omdat de consument hierom vraagt. Wetenschappers maken zich zorgen dat spruitjes, witlof en broccoli hun gezonde eigenschappen gaan prijsgeven. In mildere varianten zijn stofjes die de groente bitter maken er uitgehaald. Juist deze fytonutriënten maken deze groenten zo gezond.
Ongetwijfeld liggen integere motieven ten grondslag aan het offensief met de mini’s, maar het lijkt erop dat marketingafdelingen van de supermarkten het idee hebben gekaapt en commercieel uitbuiten. Jammer als de overdrijving het publiek gaat afschrikken.
Handige verpakkingen hebben een prijs
Verpakkingen van snackgroente zijn handig. Makkelijk mee te nemen om af en toe in te graaien, als gezond tussendoortje, ook als alternatief voor de glazen pot met drop op kantoor. Verleidelijke verpakkingen hebben nu eenmaal een prijs.
Snoepgroente is omgerekend duurder dan producten ‘los’ in het schap. En misschien probeert de handel ook nog wel een slaatje te slaan uit de trend ‘gezond’.
De kiloprijs van een emmer mandarijnen is 2,50 euro. Los kosten clementientjes 1,50 per kilo. Minikomkommers die lekker weghappen uit het vuistje kosten 7,50 per kilo, gewone komkommers 1,50. Maar dit is appels met peren vergelijken. Het zijn verschillende producten met verschillende kostenplaatjes. De conclusie dat dit het nieuwe groene goud is voor de sector, is te makkelijk. Maar relatief duur zijn deze mini’s wel.
Dat geldt ook voor de oranje dwergpaprika’s, waarvan de kiloprijs bijna tien euro bedraagt. De smaak komt overeen met die van de paprika die voor lecsó wordt gebruikt, een stoofschotel van paprika, tomaten en uien uit de klassieke Hongaarse keuken. Toeristen nemen op de terugweg van vakantie vaak een voorraad mee. Kosten: ongeveer een euro per kilo, een enorm verschil, ook met inachtneming van het algemene prijspeil in beide landen.
Snacktomaatjes (‘volzoet’, aldus AH) doen zes euro per kilo, de gemengde variant zeven euro.
Bron prijzen snoepgroente: ah.nl
HMC, Opinie, 28 november 2015
INTERESSANTE LINKS
SCHAKEN
hsghilversum.nl
KRANTEN
gooieneemlander.nl