Occupy Wall Street 2.0
Het is smullen van de revolutie die zich momenteel op de beurs voltrekt. Samen optrekkende kleine beleggers brengen machtige hedgefondsen met een simpele strategie aan het wankelen.
Het is een bont gezelschap. Niet iedereen zal ideologisch geïnspireerd zijn, maar een deel is te zien als opvolgers van Occupy Wall Street, actievoerders die destijds demonstreerden tegen de economische ongelijkheid. Ze bereikten niet veel in hun tentjes.
Occupy Wall Street 2.0 pakt het slimmer aan door hedgefunds direct aan te vallen,. Dat zijn grote marktpartijen, (‘sprinkhanen’) die vaak ‘short’ op aandelen gaan door ze te verkopen zonder de stukken te bezitten. Waanzin. Verkoopt u wel eens een fiets die u niet bezit? Een auto, een huis? Het kan wel met aandelen. Soms worden zelfs meer aandelen short verkocht dan er in werkelijkheid van een bedrijf in omloop zijn, alsof er niets is geleerd van de eerdere ongebreidelde handel in toxische derivaten die ruim tien jaar geleden tot de financiële crisis heeft geleid.
Short gaan komt op alle beurzen voor, ook op het Damrak, waar Air France KLM ook het mikpunt was van deze beursparasieten. KLM lijdt zwaar onder de coronacrisis. Als grote partijen short gaan, daalt de koers meestal nog verder. Op dat moment kopen de sprinkhanen de aandelen tegen een lagere prijs en sluiten de transactie door de veel goedkopere stukken te leveren, met winst. Onethisch en immoreel.
De kleintjes op de beurs hebben hier iets op gevonden. Ze kopen als groep deze zwakke aandelen om naast eigen gewin de hedgefondsen uit te knijpen met wat een ‘shortsqueeze’ wordt genoemd. Denk hierbij ter vergelijking maar aan de metershoge colafontein die ontstaat door toevoeging van vijf mentossnoepjes aan de fles frisdrank. Op de beurs spuit de koers vergelijkbaar omhoog. De shorters zitten nu scheef en moeten de opgepompte waardeloze aandelen gaan kopen, wat de koers nog verder opdrijft. Een strop voor de hedgefondsen dankzij deze slimme – maar ook riskante – strategie.
Hedgefondsen claimen voor efficiëntie op de markt te zorgen. Maar zo’n efficiënte markt is helemaal niet nodig. Wat mensen nodig hebben is baan- en bestaanszekerheid, waaraan dit soort fondsen ook met het opkopen en splitsen van bedrijven niet bijdragen.
Mediahuis, Regionaal, Commentaar, 3 februari 2021
INTERESSANTE LINKS
SCHAKEN
hsghilversum.nl
KRANTEN
gooieneemlander.nl