Kleine tank
Onverwoestbaar leek de kleine tank. Ruim 360.000 km op de teller. De Daihatsu Materia, even compact als ruim, maakte vooral in het begin veel los. Foeilelijk! Of juist vertederend, vanwege de hondenkop die je in de neus van de auto kan zien. Mensen schoten in de lach, zwaaiden of staken een duim omhoog. Sterk staaltje van blijmakend blik.
Daihatsu, een dochteronderneming van Toyota, had tien jaar geleden hoge verwachtingen van het Japanse hummertje. Maar de marketingafdeling vergiste zich in de doelgroep – automobilisten met zelfspot, die bleek minder groot dan verondersteld. Exit kekke Materia. Toyota schrapte ook de merknaam Daihatsu. Dus reed ik in een iconische auto, met afstand kilometerkoploper in zijn soort in Nederland.
De bestuurder van de zwarte Alfa Romeo, een merk met een meer statusgedreven doelgroep, lette even niet op: daverende klap. De tankschade leek reparabel. Maar, legde de expert uit: economisch total loss. Ingewikkeld verhaal over dagwaarde, restwaarde, schadebedrag.
Plussen en minnen die niet met elkaar sporen.
“Maar jullie horen bij elkaar!”, zei mijn dealer gedecideerd – na jaren van liefdevol onderhoud. “Ik zoek een opvolger voor je.” Hij vond er een, in Brabant. ,,Een nieuwe kleine tank!”, riep een collega op het parkeerterrein. Onderweg ging al weer een duim omhoog.
De Gooi- en Eemlander, In 60 seconden, 31 maart 2016
INTERESSANTE LINKS
SCHAKEN
hsghilversum.nl
KRANTEN
gooieneemlander.nl