Knieval Nescafé
Doosjes espresso oploskoffie na duizenden klachten terug in de schappen
Nescafé is gezwicht voor de druk van Nederlandse liefhebbers van espresso oploskoffie. Dit product werd september vorig jaar uit de schappen gehaald en vervangen door een soortgelijk product in een andere verpakking. Na een storm van kritiek staan de karakteristieke kartonnen doosjes vandaag weer in de supermarkt. Een opmerkelijke knieval van de koffiereus naar Hollandse koffieleuten.
Het bedrijf is onderdeel van de Zwitserse multinational Nestlé en is volgens eigen informatie de grootste koffiebrander van de wereld. Het bedrijf claimt dat Nescafé de meest gedronken koffie is: per seconde drinken klanten wereldwijd 4600 kopjes Nescafé.
Het bedrijf voert een uitgekiende marketingstrategie met flinke reclamebudgetten. Bekend zijn de reclames met de populaire Amerikaanse acteur George Clooney, eindigend met ‘Nespresso, what else?’.
Daarom is het opmerkelijk dat het bedrijf zo goed naar de kritische Nederlandse klanten heeft geluisterd en de oploskoffie na vijf maanden een come-back laat maken. Ten teken dat de productmanagers vorig jaar een ernstige inschattingfout hebben gemaakt, hoewel de omzet slechts een fractie zal zijn van de totale concernomzet.
De oploskoffie is zeker geen product voor de ultieme espressobeleving, maar kennelijk zijn de klanten er toch heel erg aan gehecht. Er waren vorig najaar mensen die meerdere supermarkten langs gingen om zoveel mogelijk doosjes te hamsteren voordat het product definitief uit de schappen zou verdwijnen. De nieuwe oplosespresso, verpakt in een cilinder met oranje deksel, was minder van smaak.
De mensen die bezwaar hadden gemaakt vonden zaterdag een verrassing in de brievenbus, een brief waarbij twee van hun favoriete zakjes espresso oploskoffie waren bijgevoegd, plus de mededeling dat het product vandaag weer te koop is.
De tekst verwijst naar ‘een week waarin iets moois ontstond’. Nescafé Nederland geeft toe duizenden klachten van klanten te hebben ontvangen. ,,Van handgeschreven brieven, tekeningen tot een prachtig gedicht.”
Op topniveau werd er door productiebazen overlegd binnen het voedingsbedrijf. ,,Je zult begrijpen dat we deze brieven niet zomaar onbeantwoord konden laten. Dus hebben we goed nagedacht. En besloten om Nescafé Espresso weer terug te brengen. En dat allemaal dankzij jou.”
HMC, Economie, 19 februari 2018
INTERESSANTE LINKS
SCHAKEN
hsghilversum.nl
KRANTEN
gooieneemlander.nl