Een stunt die zijn doel voorbij schiet
Het was dus een grap. Of probeert Wesley de Laat van schoonmaakbedrijf Budget Cleaning hiermee de schade voor zichzelf te beperken, na zijn fel bekritiseerde zoektocht naar uitsluitend ’werknemers van Hollandse bodem’?
“Mijn optreden bij ‘Pauw & Witteman’ is één grote marketingstunt en niemand heeft iets gemerkt. Die doodsbedreigingen, geprojecteerd op het scherm bij ‘Pauw & Witteman’, heb ik zelf geschreven.” Schoonmaker Wesley de Laat beleefde in het weekeinde zijn moment van triomf.
Hij had een briljant plan bedacht waarmee hij én discriminatie op de werkvloer aan de kaak zou stellen én zijn eigen bedrijf op de kaart zou zetten. En iedereen trapte erin.
De actie begon met een personeelsoproep op Facebook, in het programmablaadje van de voetbalwedstrijd RKC – Ajax en advertenties in de regionale pers in Brabant. De landelijke media doken gretig op het verhaal.
Vorige week mocht Wesley de Laat bij Pauw en Witteman aanschuiven om zijn initiatief toe te lichten. De volgende dagen spraken het College voor de Rechten van de Mens en minister Asscher van sociale zaken er natuurlijk schande van.
Nu moeten we aannemen dat het een weldoordachte stunt was. Maar hoe weten we zeker dat we deze jokkebrok in tweede instantie wél moeten geloven? Als ondernemer in de schoonmaakbranche heeft hij volop mogelijkheden om een personeelsbeleid te voeren waarbij discriminatie geen kans krijgt, daarvoor hoeft hij de media en de politiek niet te foppen. Schoonmaker, blijf bij je ladder! Het is zelfs de vraag of hij zijn eigenbelang hiermee heeft gediend en nieuwe klanten kan begroeten. Deze fratsenmaker moet eerst maar eens laten zien over een zelfreinigend vermogen te beschikken.
Zijn actie kan wel op sympathie rekenen van mensen die toch al vonden dat ‘de media’ kritiekloos achter elke hype aanhollen en niets meer controleren. Daar zit helaas een kern van waarheid in en het is ook verfrissend te zien hoe bijvoorbeeld de makers van ‘Rambam’ dit pijnlijk blootleggen door nepberichten te verspreiden waar gerenommeerde media intuinen. Dit dient wellicht de goede zaak, anders levert het in elk geval leuke televisie op.
Het antwoord op de vraag welk belang de schoonmaker heeft gediend, kan alleen maar zijn: geen enkel. Want we weten al lang dat de problemen van de multiculturele samenleving in dit ooit nuchtere land een open zenuw vormen. We laten ons steeds gekker maken, iedereen is de weg kwijt.
En Pauw en Witteman? Is hun reputatie geschaad nu zij zich op het verkeerde been hebben laten zetten – als dit al echt zo is? Valt waarschijnlijk wel mee, ze zijn misleid door een rare snuiter die niet kapot te checken viel.
HMC, Opinie, 15 april 2014
INTERESSANTE LINKS
SCHAKEN
hsghilversum.nl
KRANTEN
gooieneemlander.nl