Phishing: meestervervalsers
Vroeger kon je vaak nog lachen om amateuristische spookfacturen die je in je mailbox tegenkwam: vage teksten, onbeholpen Nederlands. Nu hebben we te maken met meestervervalsers, onderschat ze niet. Begrijpelijk, dat veel ouderen die zich onzeker voelen op internet huiverig zijn voor online bankieren, zoals deze week opnieuw bleek.
Of ik alsnog snel – om incassokosten te voorkomen – 285 euro wil overmaken aan energiebedrijf Vattenfall, aldus een keurige mail die er heel geloofwaardig uitziet. Ondertekend door de directeur klantenservice, een mij bekende naam. Ik check het telefoonnummer op de factuur: klopt ook. Doortrapt, ik kreeg de mail op zaterdag en het energiebedrijf is alleen op werkdagen telefonisch bereikbaar. Dus ik kon twee dagen niet bellen met de vraag of de factuur wel klopt.
Op vijf verschillende plekken in de mail kan ik klikken, de diepere bedoeling van phishing mail. Dat doe ik natuurlijk niet, want ik weet dat de factuur vals is. Maar ik wil hiervan een duidelijk bewijs, de perfecte misdaad bestaat niet, toch?
Aha, het klantnummer klopt niet, IBAN-nummer evenmin. Dan kijk ik nog eens naar de afzender van de mail: Vattenfal klantenservice. Hoe kunnen de boeven dit mailadres gebruiken? Je kunt toch geen mailadres aanvragen dat al bestaat? Nee, dat kan niet, maar nu zie ik pas dat de tweede letter ‘l’ in de naam ontbreekt, zo zijn de gluiperds er doorheen geglipt.
De website van het tv-programma ‘Opgelicht’ waarschuwt inmiddels voor de ‘zeer overtuigende spookfactuur’ van 285 euro die van ‘Vattenfall’ in omloop is. Er klinkt zelfs enige bewondering in door. Pas op, trap er niet in.
De Gooi- en Eemlander, In 60 seconden, 14 december 2019
INTERESSANTE LINKS
SCHAKEN
hsghilversum.nl
KRANTEN
gooieneemlander.nl