Russische bedrijven betalen WK New York
Amerikanen houden niet van gelijke spelen, ze willen een winnaar zien. Zo bezien zijn de drie remises in het begin van de WK-tweekamp schaken in New York teleurstellend. Maar de derde partij, in de nacht van maandag op dinsdag, was in elk geval een groots en meeslepend gevecht, dat het beste in beide spelers naar boven bracht. Wereldkampioen Magnus Carlsen bewees hoe hij als geen ander iets kan creëren in een ogenschijnlijk dode stelling. En de Rus Sergey Karjakin liet zien waarom de bijnaam Houdini zo goed bij hem past. Hij ontsnapte in het eindspel op miraculeuze wijze aan een nederlaag.
New York lijkt toch wel warm te lopen voor de titelstrijd. Publiek betaalt 75 dollar voor een dagkaart. Zaterdag was Fulton Market in Manhattan, dat plaats biedt aan enkele honderden bezoekers, volgens de organisatie uitverkocht.
Volgens Agon hadden zaterdag 10.000 mensen voor 15 dollar de app gedownload, waarmee de partijen live op internet zijn te volgen, in een show met veel technische hoogstandjes. Dat aantal moet teleurstellend zijn, gezien de hoge organisatiekosten van de match, die naar schatting zes miljoen dollar bedragen. Er zijn twee hoofdsponsors, het Russische chemiebedrijf Phosagro, beursgenoteerd in Moskou en Londen, en het eveneens Russische bedrijf EG Capital Advisors, een grote speler op de pensioenmarkt van Rusland. De organisator hoopte met New York als speellocatie ook westerse bedrijven als schaaksponsor te strikken, maar dat is niet gelukt. Carlsen en Karjakin strijden om een prijzenpot van één miljoen euro.
HMC, sport, 16 november 2016
INTERESSANTE LINKS
SCHAKEN
hsghilversum.nl
KRANTEN
gooieneemlander.nl