Suikerbergen
Suikerbergen
Wat is de overeenkomst tussen Facebook en het Diabetes Fonds? Beetje flauw, maar het Diabetes Fonds verzet zich tegen de suikerberg op ons bord, terwijl de baas van Facebook zo heet. Tenminste als je Zuckerberg naar het Nederlands vertaalt.
Zuckerberg & suikerberg liggen gelijktijdig onder vuur en dat is volkomen terecht. De verdienmodellen van de Big Data-cowboys en de suikermaffia berokkenen de goedgelovige mens te veel geestelijke en lichamelijke schade door slimme manipulatie die tot gewenning en verslaving leidt.
In feite zijn we hieraan ook zelf schuldig. Door Facebook (én Google én andere bedrijven) toestemming te geven voor het doorverkopen van onze persoonlijke gegevens waarmee ze veel geld verdienen. Door niet te (willen) weten hoeveel suiker voedselproducenten toevoegen aan etenswaar en drank. Het staat wel op de etiketjes, maar het suikergehalte is onvoldoende concreet aangegeven. Wie een krentenbol eet, slaat twee suikerklontjes naar binnen. Een AA-drankje is goed voor elf suikerklontjes.
Inname van te veel suiker verhoogt het risico op diabetes. Te hoge blootstelling aan social media verzwakt het concentratievermogen waardoor je de regie over je eigen bewustzijn dreigt te verliezen. Denk na, nu het nog kan.
HMC, Zwart-wit, 11 april 2018
INTERESSANTE LINKS
SCHAKEN
hsghilversum.nl
KRANTEN
gooieneemlander.nl