Televisie
Televisie is in het huidige tijdperk van elkaar snel opvolgende technologische revoluties een relatief oud medium. Toch heeft bijna elk huishouden (96 procent) een of meer televisietoestellen in gebruik. Van de 65-plussers zit 90 procent dagelijks voor de tv, maar van de tieners nog maar slechts 43 procent, zo blijkt uit recent onderzoek.
De publieke omroep kampt niet alleen met de vergrijzing, ook staan de reclame-inkomsten onder druk door de concurrentie van Facebook en Google. Dus moet er volgend jaar bezuinigd worden, 62 miljoen op een budget van 800 miljoen euro. Journalistiek waardevolle programma’s als ‘Andere tijden’, ‘Zembla’ en ‘Tegenlicht’ zijn de belangrijkste slachtoffers, voor ‘Brandpunt+’ is er alleen nog een toekomst online.
De Nederlandse som belastinggeld naar de publieke omroep is in vergelijking met het buitenland niet eens hoog. En het is niks vergeleken bij de 8 miljard dollar die Netflix dit jaar reserveert voor nieuwe series en films. Televisie zoals we nu gewend zijn, is binnenkort iets van vroeger. Met belastinggeld voor ‘vormende’ televisie is niets mis, maar dat geldt wel voor een omroep die een verloren strijd voert en steeds meer gedomineerd wordt door sport (te duur door belachelijk hoge uitzendrechten) en kookprogramma’s.
HMC, Commentaar, 30 augustus 2018
INTERESSANTE LINKS
SCHAKEN
hsghilversum.nl
KRANTEN
gooieneemlander.nl