Vakantievoetafdruk
Wat zijn we weer lekker duurzaam bezig. De reiswereld rekent de klant straks voor hoeveel klimaatschade een vakantie zal veroorzaken. D66 wil dat een autokoper al in de showroom kan zien hoeveel schadelijke stoffen de auto uitstoot. Opdat we verantwoorde keuzes maken, elke reis, iedere rit.
We kopen natuurlijk alleen nog maar ‘duurzame’ vis in de winkel – zonder precies te weten wat dit betekent. We scheiden keurig plastic afval – zonder precies te weten in hoeverre dit echt milieuvoordelen oplevert. We rijden vaker elektrisch – niet zelden zonder te weten dat er pas milieuwinst kan optreden als er meer dan 100.000 km in de auto is gereden. Want zo belastend voor het milieu is de productie van de batterij van de elektrische wagen.
De richting van denken is goed, helaas overheerst in de duurzaamheidshype de neiging tot overdrijven. Hierbij vervaagt de grens tussen duurzaamheidsideaal en marketing. Duurzaam is ook sjoemelgevoelig, weten we dankzij VW. De consument wordt vooral moe van alle goedbedoelde, betuttelende initiatieven.
Wie de planeet wil redden, staat gelukkig ook een concrete stap ter beschikking, heel simpel te realiseren: word flexitariër, eet minder vlees, dat levert gegarandeerd een betere ecologische voetafdruk op, en is gezond. Je bent een rund als je niet met vleesvervangers stunt.
HMC, Zwart-wit, 13 april 2016
INTERESSANTE LINKS
SCHAKEN
hsghilversum.nl
KRANTEN
gooieneemlander.nl