Verdienmodel
Deskundigen proberen ons in de media uit te leggen waarom het niet goed gaat met de Blokker, de Big Bazar, Xenos en juist wel met de Action, Nederlands kampioen prijsvechten. Ik lees de artikelen aandachtig, maar ze geven geen antwoord op de vragen die bij me opkomen tijdens een bezoek aan de Action.
Vraag 1, bij het zien van veel producten in de schappen: waarom worden deze producten in hemelsnaam gemaakt? Vraag 2: waarom kopen mensen deze prullaria? Vraag 3: Wat is het verdienmodel achter bijvoorbeeld een plantensproeier van 0,59 euro of een tafelkleed van 0,99 euro?
Zelf doe ik alleen functionele aankopen. Het doel van mijn bezoek deze keer is de aanschaf van een
vliegenmepper, vroeg in het seizoen nodig omdat het in de keuken stikt van de zwarte vliegen. Kennelijk eitjes die opeens zijn uitgekomen. Doodslaan met de krant lukt ook wel, maar het blijft behelpen.
Ik vind de vliegenmepper in een setje van drie stuks. Kosten 0,42 euro, 14 cent per stuk, reken ik snel uit. Uiteraard geproduceerd in China. Transportkosten, tussenhandel wellicht en dan zit er ook nog een winstje aan vast voor het warenhuis? Fascinerend. De vliegenmepper werkt thuis uitstekend, en ik heb nu twee reserves, kan dus jaren vooruit. Bedoelen ze dit met een win-winsituatie?
In 60 seconden, De Gooi- en Eemlander, 18 mei 2017
INTERESSANTE LINKS
SCHAKEN
hsghilversum.nl
KRANTEN
gooieneemlander.nl